FAQ
Czy można wykupić dostęp PREMIUM na Wsparciu Montersi?
Konsument nie ma możliwości wykupienia dostępu do porad PREMIUM z dwóch powodów:
- Po pierwsze ze względów bezpieczeństwa, gdyż tak złożone zagadnienia wymagają dużej wiedzy i doświadczenia i nie powinny się nimi zajmować osoby nie posiadające odpowiednich uprawnień.
- Po drugie polityka naszej firmy jest ukierunkowana na wspieranie fachowców, a w szczególności tych którzy z nami współpracują.
Treści PREMIUM są mocno zaawansowane technicznie i mają na celu pomagać instalatorom w ich codziennej pracy. Warunkami pozyskania konta PREMIUM jest posiadanie zarejestrowanej firmy, która w statusie posiada usługi montażowe oraz wartość zrealizowanych zakupów w sklepie Montersi.pl na kwotę min 3000zł. netto.
Jak przygotować ofertę?
Aby stworzyć ofertę, wejdź na stronę główną montersi.pl, zaloguj się i przejdź na swoje konto. Następnie kliknij sekcję OFERTY – zostaniesz przeniesiony do listy Twoich ofert. Kliknij przycisk dodaj ofertę, który znajduje w prawym górnym rogu. Kolejny krok to uzupełnienie edytowalnych pól w EDYCJA OFERTY oraz ZAWARTOŚĆ OFERTY. Dodaj produkty / usługi do tworzonej oferty – wyszukiwarka wyświetli podpowiedzi produktów, jeśli znajdują się w sprzedaży. Edytuj rabat oraz ilość do każdej wcześniej dodanej pozycji. Następnie kliknij przycisk ZAPISZ I POBIERZ JAKO PDF, aby wskazać, które elementy mają być widoczne na dokumencie. Kliknij ZAPISZ, aby potwierdzić swój wybór.
Poniżej filmik wyjaśniający jak stworzyć ofertę.
Jak sprawdzić status zamówienia?
Aby sprawdzić status zamówienia, wejdź na stronę główną montersi.pl, zaloguj się i przejdź na swoje konto. Następnie kliknij sekcję ZAMÓWIENIA – zostaniesz przeniesiony do listy Twoich zamówień. Aby podejrzeć konkretne zamówienie, kliknij ikonę oka – tam znajdziesz informację o statusie zamówienia.
Poniżej filmik wyjaśniający jak sprawdzić status konkretnego zamówienia.
Jak sprawdzić status serwisu?
Aby sprawdzić status serwisu, wejdź na stronę główną montersi.pl, zaloguj się i przejdź na swoje konto. Następnie kliknij sekcję REKLAMACJE, ZWROTY. Aby sprawdzić szczegóły reklamacji/zwrotu kliknij ikonę informacji – w ten sposób sprawdzisz szczegóły reklamacji/zwrotu.
Poniżej filmik wyjaśniający jak sprawdzić status serwisu.
Gdzie sprawdzę dokument konkretnego zamówienia?
Aby sprawdzić dokument do wybranego zamówienia, wejdź na stronę główną montersi.pl, zaloguj się i przejść na swoje konto. Następnie należy kliknąć ikonę zamówienia – zostaniesz przeniesiony do historii zamówień. Kliknij ikonę oka, aby sprawdzić szczegóły wybranego zamówienia. Aby podejrzeć lub pobrać dokument .pdf wybranego wcześniej zamówienia kliknij ikonę oka.
Poniżej filmik wyjaśniający gdzie znajdziesz dokument do konkretnego zamówienia.
Jak przenieść stworzoną ofertę do koszyka?
Aby przenieść ofertę do koszyka, wejdź na stronę główną montersi.pl, zaloguj się i przejdź na swoje konto. Następnie kliknij sekcję Oferty, a następnie w przycisk Dodaj Ofertę, która znajduję się w prawym górnym rogu. Dodaj produkty lub usługi do tworzonej oferty – wyszukiwarka wyświetli podpowiedzi produktów, jeśli znajdują się w sprzedaży. Aby przenieś stworzoną ofertę do koszyka, kliknij przycisk DO KOSZYKA.
Poniżej filmik wyjaśniający jak przenieść ofertę do koszyka:
Dlaczego sygnalizator ASP-105 nie chce działać z VERSĄ?
Problemy z funkcjonowaniem sygnalizatora ABAX ASP-105 przy centrali VERSA wynikają z nieprawidłowej konfiguracji systemu.
Należy pamiętać o tym, że numery (pozycje) zajmowane przez urządzenia ABAX są jednocześnie numerami wejść/wyjść centrali VERSA. Jeżeli najpierw zostaną dodane czujki ruchu, a później, np. na pozycji 15 (16) zostanie dodany sygnalizator bezprzewodowy, to nie będzie on mógł być obsłużony przez centralę VERSA. Dzieje się tak, ponieważ centrala VERSA posiada maksymalnie 12 wyjść, a system ABAX próbuje obsadzić sygnalizator na wyjściu takim samym, jak numer pozycji na liście urządzeń ABAX. W tym przypadku – pozycja 15 (czyli wyjście 15, które w centralach VERSA już nie ma).
Aby rozwiązać ten problem, proponujemy w pierwszej kolejności dodać sygnalizator, a dopiero później czujki bezprzewodowe. W każdym razie, pozycja zajmowana przez sygnalizator bezprzewodowy powinna mieścić się w pierwszej dwunastce.
Co to jest Wiegand?
Wiegand to protokół, który może być stosowany w systemach kontroli dostępu. Dotyczy on głównie czytników kart zbliżeniowych (ogólnie – transponderów pasywnych). Określa on, w jaki sposób numer karty jest przesyłany z czytnika do kontrolera.
Popularnym formatem jest Wiegand26. Należy pamiętać, że dane przesyłane „po wiegandzie” zawsze są traktowane przez kontroler jako numer karty, nawet wtedy, kiedy zamiast czytnika kart jest klawiatura szyfrowa.
To bardzo ważna uwaga, ponieważ przy konfiguracji systemów KD mamy często do wyboru opcję „Tylko karta, Tylko PIN, Karta lub Pin, Karta i Pin”. Wybór opcji np. „Tylko PIN” nie zadziała, ponieważ klawiatura szyfrowa prześle numer PIN jako numer karty. Nie pokryje się to więc z ustawieniami w kontrolerze.
Każdy czytnik Roger może przesyłać opcjonalnie dane w formacie Wiegand.
Jak zasilić centralę ACCO-NT?
Jedyną możliwą formą zasilania centrali ACCO-NT jest zastosowanie dedykowanego zasilacza SATEL. Może to być np. APS-412. Zasilacz musi mieć specjalne 3-pinowe złącze.
Jak działa system ACCO-NET?
ACCO-NET to rozwinięcie dotychczasowego systemu ACCO. W skład kontroli dostępu ACCO-NET wchodzą m.in.:
- serwer ACCO (linuks Debian)
- centrale ACCO-NT
- znane kontrolery przejścia ACCO-KPxx
System ACCO-NET obsługuje do 65 000 użytkowników. Każda centrala ACCO-NT może obsługiwać do 255 kontrolerów przejść. Centrale komunikują się z serwerem za pomocą sieci ethernet. Dzięki temu system ACCO-NET to rozproszony system, który może zarządzać wieloma oddziałami firm nawet na całym świecie. Nie ma ograniczenia co do ilości central ACCO-NT. Jedynym ograniczeniem w rozbudowanie systemu to obsługa do 65000 użytkowników.
Czy centrala ACCO-NT jest potrzebna do systemu ACCO?
Centrala ACCO-NT nie jest konieczna do pracy systemu ACCO. System kontroli dostępu ACCO może pracować tak jak do tej pory, bez dodatkowych elementów. Zwykłe ACCO obsługuje do 255 kontrolerów, czyli przejść.
Dołożenie do systemu centrali ACCO-NT znacznie rozszerza możliwości systemu ACCO, który tutaj staje się kontrolą ACCO-NET. Jeżeli centrala ACCO-NT będzie użyta w systemie, należy pamiętać o postawieniu serwera ACCO, który działa na systemie linuks. Szczegóły tego rozwiązania dostępne są w dokumentacji.
Jaka jest różnica pomiędzy modułami ETHM-1 a ETHM-2?
Moduł ETHM-1 obecnie figuruje pod nazwą ETHM-1 Plus (posiada rozszerzone możliwości). Różnica pomiędzy modułem serii „1” (ETHM-1, ETHM-1 Plus) a modułem serii „2” (ETHM-2) przedstawia się następująco:
ETHM-1, ETHM-1 Plus:
- ścisła współpraca z centralami VERSA/INTEGRA
- obsługa aplikacji mobilnych na smartfon/tablet
- powiadomienie e-mail (VERSA oraz INTEGRA Plus)
- zdalne programowanie centrali
- zdalne zarządzanie systemem alarmowym
ETHM-2:
- moduł uniwersalny z wejściami i wyjściami
- brak ścisłej współpracy z konkretnym rodzajem centrali
- powiadomienie e-mail (po naruszeniu wejść)
- sterowanie wyjściami modułu (nie centrali) przez np. www
- brak możliwości zdalnego zarządzania i konfigurowania centrali alarmowej
- brak obsługi aplikacji mobilnych
Z powyższego wynika, że w przypadku użytkowników, którzy chcą podłączyć system alarmowy VERSA / INTEGRA do sieci ethernet, najciekawszym i zdecydowanie najczęściej kupowanym jest moduł ETHM-1 Plus.
Jaka jest różnica pomiędzy modułami ETHM-1 a ETHM-1 Plus?
Moduł ETHM-1 nie jest już produkowany. ETHM-1 Plus działa identycznie jak ETHM-1, ale dodatkowo umożliwia on:
- realizację powiadomienia E-MAIL (centrale VERSA oraz INTEGRA Plus)
- współpracę z aplikacją mobilną VERSA Control
ETHM-1 Plus jest lepszym rozwiązaniem.
Czy centrala VERSA 10 działa z aplikacją VERSA Control?
VERSA Control to aplikacja na urządzenia przenośne (smartfony, tablety), która współpracuje ze wszystkimi centralami VERSA (5/10/15/Plus/IP). Centrale alarmowe VERSA Plus oraz VERSA IP posiadają wbudowany moduł ethernetowy, dlatego też mogą od razu współpracować z aplikacją VERSA Control.
W przypadku central VERSA 5, 10, 15, aby móc korzystać z aplikacji VERSA Control, należy zakupić moduł ethernetowy ETHM-1 Plus.
Czy moduł GSM mogę wykorzystać jako centralę alarmową?
Niektóre moduły GSM mogą pełnić funkcję centrali alarmowej. Przykładem będzie np. moduł MICRA firmy SATEL. Jest to moduł GSM (a nie jak się powszechnie mówi – centrala). MICRA to mały system do bardzo małych obiektów. Należy brać to pod uwagę.
Większość modułów GSM nie ma funkcji centrali alarmowej, natomiast czasami posiadają one funkcje blokady wejść. Ten mechanizm jest czasami stosowany jako imitacja działania centrali alarmowej. Nie polecamy takiego rozwiązania, ponieważ zawiera ono w sobie szereg wad, które nie są możliwe do usunięcia w takich prowizorycznych instalacjach.
Współczesne centrale alarmowe posiadają m.in.:
- wbudowaną pamięć zdarzeń (bardzo przydatna funkcja)
- konfigurację linii wejściowych parametrycznych
- możliwość ustalania czasów na wejście/wyjście itp.
To tylko przykładowe dane, jakie można spotkać w centralach alarmowych.
Karta SIM w module GSM nagle przestała działać. Dlaczego?
Przyczyn może być wiele. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy karta posiada środki na koncie (jeżeli to karta typu pre-paid). Można przełożyć kartę do telefonu komórkowego i upewnić się, czy karta nie działa również w telefonie.
Jeżeli karta nie działa w telefonie, możliwy jest scenariusz, w którym to operator zablokował daną kartę SIM (np. karta SIM została użyta w niedozwolonym urządzeniu, jakim jest moduł telemetryczny).
Jeżeli karta zadziała w telefonie, to należy upewnić się, że moduł GSM od alarmu działa poprawnie. Wykluczenie usterki modułu GSM da odpowiedź, że karta została zablokowana przez operatora do używania jej w urządzeniach telemetrycznych.
Urządzenia GSM do alarmu są traktowane jako urządzenia telemetryczne i operatorzy GSM dedykują do nich specjalne karty SIM.
Dlaczego manipulator TSI nie działa poprawnie, pomimo tego, że podłączyłem zewnętrzny zasilacz?
Manipulator INT-TSI to urządzenie, które potrzebuje stabilne i wydajne źródło zasilania. Instalatorzy często sięgają po zewnętrzne zasilacze, co jest słuszne, kiedy centrala jest już obciążona. Należy jednak pamiętać, że minus zasilacza (masę) należy podłączyć z minusem centrali (COM). Takie połączenie jest konieczne. Dotyczy ono tylko potencjału masy. Zacisków „+” zasilacza i centrali nie wolno łączyć ze sobą.
Czy do systemu SATEL ABAX można podłączyć czujki zewnętrzne bezprzewodowe?
Na dzień dzisiejszy (05-10-2015) SATEL nie ma w swojej ofercie czujki ruchu zewnętrznej bezprzewodowej. Dostępna jest przewodowa zewnętrzna czujka ruchu, np. OPAL. Możliwa jest taka konfiguracja, gdzie do czujki zostanie doprowadzone tylko zasilanie a sygnał do centrali może być przekazywany za pomocą dowolnego nadajnika ABAX. Takim nadajnikiem może być np. czujka otwarcia serii AMD, która posiada osobne wejście NC.
Nie jest to jednak oficjalne rozwiązanie, a jedynie próba tymczasowego rozwiązania zagadnienia.
Jaki przewód stosować do czujki otwarcia okna?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jaki przewód należy zastosować do tego typu czujki. Ze względu na to, że tego rodzaju elementy są pasywne (nie potrzeba ich zasilać w taki sposób, jak np. czujki ruchu), często okazuje się, że przewód dwużyłowy jest wystarczający (np. YTDY 2×0,5mm). W celu zwiększenia elastyczności instalacji, warto położyć przewód minimum 4-żyłowy, np. YTDY 4×0,5mm.
Jak często należy zmieniać baterię w czujkach bezprzewodowych?
Czujki bezprzewodowe najczęściej posiadają baterię w zestawie. Deklarowana przez producenta praca czujki na baterii wynosi najczęściej od 2 do 5 lat. W praktyce baterie często wystarczają na okres 2-3 lat. Na szczęście większość bezprzewodowych systemów alarmowych posiada funkcję, która poinformuje użytkownika, że należy zmienić baterię w konkretnym urządzeniu.
Jak zostać aktywnym partnerem, aby mieć dostęp do wszystkich porad?
Część porad i filmów w serwisie wsparcia technicznego dostępnych jest po zalogowaniu dla aktywnych partnerów.
Przez aktywnego partnera rozumiemy instalatora, który ma zarejestrowane konto partnerskie w sklepie internetowym www.montersi.pl oraz dokonał w ciągu ostatnich 90 dni zamówień na łączną kwotę co najmniej 3000zł netto.
Wszelkich informacji do dostępie do serwisu wsparcia udziela Magdalena Barczyk, tel. 32 644 11 50 wew.27, a-mail: magdalena.barczyk@montersi.pl
Jak wejść w tryb serwisowy „z kołków”?
W centralach alarmowych SATEL, aby wejść w tryb serwisowy „z kołków”, należy odpowiednio:
- Wyłączyć zasilanie centrali (AC oraz aku)
- Założyć zworkę na kołki RESET
- Włączyć zasilanie (aku oraz AC)
- Poczekać kilka sekund (np. 5 sekund)
- Zdjąć zworkę z kołków RESET
Centrala automatycznie wejdzie w tryb serwisowy. Menu trybu serwisowego pokaże się na manipulatorze, którego adres jest najniższy. Jest to ważna wskazówka, kiedy w systemie pracuje więcej niż jeden manipulator.
Dlaczego nie mogę uruchomić trybu serwisowego „z kołków”?
Procedura wejścia „z kołków” w tryb serwisowy pozwala na wgląd i edycję ustawień systemu, bez znajomości hasła serwisowego. Ta sytuacja ma miejsce najczęściej wtedy, kiedy instalator przejmuje system po innej firmie albo.. zapomniał hasła. Domyślne ustawienia central SATEL umożliwiają wejście w tryb serwisowy z kołków.
Istnieje jednak możliwość zablokowania tych kołków (instalator będąc w trybie serwisowym może zablokować możliwość wchodzenia w serwis poprzez kołki RESET). Podejmując próbę wejścia z kołków w tryb serwisowy, manipulator wyświetli napis:
„Przywróć ustawienia fabryczne. 1 = Tak”.
Tryb serwisowy nie został uaktywniony, ale centrala zaproponowała przywrócenie ustawień fabrycznych. Naciskając klawisz „1” przywracamy ustawienia centrali. Naciskając klawisz „*” wycofujemy się z podejmowania decyzji i system uruchamia się jak wcześniej. W tym momencie instalator ma dwie opcje. Albo sobie przypomni hasło serwisowe albo przywróci ustawienia fabryczne w centrali.
Czy kołki RESET przywracają ustawienia fabryczne w centralach INTEGRA i VERSA?
Kołki RESET w centralach VERSA i INTEGRA służą do wchodzenia w tryb serwisowy. Błędne jest rozumowanie, gdzie przytrzymanie zworki na tych kołkach przez czas około 60 sekund powoduje przywrócenie ustawień fabrycznych.
Taki zabieg miał miejsce w starszych centralach SATEL serii CA. W obecnych centralach INTEGRA / VERSA, przytrzymanie kołków na czas 60 sekund powoduje wejście w tryb serwisowy i żadne ustawienia nie są przywracane.
Czy moduły ACU-100 oraz ACU-250 będą jeszcze dostępne?
Moduły ABAX ACU-100 oraz ACU-250 zostały wycofane z oferty. Na ich miejscu pojawiły się odpowiednio ACU-120 oraz ACU-270. Nowe moduły współpracują z manipulatorami bezprzewodowymi (dla central Versa oraz Integra).
Moduł ACU-120 posiada na laminacie 2 anteny, dlatego też zasięg oferowany jest większy (około 600m w terenie otwartym). Jeżeli moduł ACU-120 lub ACU-270 podłączany jest do centrali SATEL VERSA, to należy magistralę centrali podłączyć pod złącza magistrali ekspanderów modułu ACU.
W przypadku współpracy modułów ACU z centralami INTEGRA, należy osobno podłączyć magistralę manipulatorów oraz magistralę ekspanderów.
Czym się różni moduł ACU-120 od modułu ACU-100?
Moduł ACU-120 to nowa, ulepszona wersja modułu ACU-100. Został wzbogacony o dodatkową antenę (dywersyfikacja anten) oraz o możliwość współpracy z manipulatorami bezprzewodowymi ABAX. Nowy ACU-120 nie współpracuje z centralami CA-10 oraz CA-64. Nie posiada dodatkowych złącz (wejść/wyjść) do integracji z innymi centralami. Obsługiwane centrale alarmowe przez ACU-120 to centrale z rodziny Integra oraz Versa.
Moduł ACU-100 nie jest już produkowany.
Do czego służy opcja „Integracja” w modułach ETHM-1?
Opcja „Integracja” umożliwia połączenie systemu Integra z innym, zewnętrznym systemem, np. z automatyką FIBARO. Dodatkowo Satel udostępnia protokół integracyjny, dzięki któremu firmy zewnętrzne mogą stworzyć swoje oprogramowanie/urządzenie integrujące się z centralą Integra.
Na łamach tej strony dostępny jest artykuł pokazujący przykładowe zastosowanie protokołu integracji modułu ETHM-1. Tematem tego artykułu jest bezpłatny program ORSi, który wizualizuje stan 8 wyjść centrali INTEGRA oraz umożliwia sterowanie tymi wyjściami.
Jeśli w systemie nie zachodzi potrzeba integracji z użyciem wspomnianego protokołu, zdecydowanie zalecamy wyłączyć opcję „Integracja”.
Czy przyjmują Państwo zamówienia telefoniczne?
Tak, zamówienia telefoniczne przyjmujemy pod numerem telefonu 32 644 11 58 lub pod numerem infolinii 801 000 744. Zamówienia telefoniczne mogą składać konsumenci oraz firmy. Dodatkowo zamówienie można złożyć poprzez wiadomość e-mail lub poprzez sklep internetowy www.montersi.pl .
Czy można uzyskać u Państwa pomoc telefoniczną w przypadku problemów w montażu zakupionego alarmu?
Oczywiście tak. Nasz pomoc techniczna jest dostępna dla naszych klientów. Od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-17:00 pod numerem telefonu 32 644 11 58 udzielamy wszelkich porad technicznych dotyczących zakupionych u nas urządzeń. Konsultant może zapytać o nazwę firmy lub numer dokumentu zakupu, aby zweryfikować, czy zakup był robiony w naszej firmie.
Jaki obiektyw powinienem wybrać do kamery?
Do kamer kompaktowych można dokupić obiektywy typu CS ze stałą długością ogniskowej lub z regulowaną ogniskową. Obiektywy z regulowaną długością ogniskowej, mogą mieć również automatycznie sterowaną przysłonę, której wartość (ilość światła przepuszczanego do wnętrza kamery) automatycznie reguluje kamera. Są to obiektywy typu AutoIris. Kąt widzenia kamer kopułkowych i niektórych pozostałych, można regulować wymieniając cały obiektyw typu MINI. Więcej informacji na temat dobory właściwego obiektywu można znaleźć w dziale „Porady”.
Czym różni się kamera CMOS od CCD? Jaki rodzaj kamery jest lepszy?
Skróty CMOS i CCD oznaczają rodzaj przetwornika obrazu wykorzystywanego w kamerach.
W przetwornikach CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) światło pada na strukturę tranzystorów MOS i steruje ich bramkami. Każdy tranzystor jest pojedynczym sensorem (pikselem). Kamery CCTV wyposażone w przetworniki CMOS są tańsze. Gorzej reagują na szybkie zmiany oświetlenia. Atutem kamer CMOS jest jednak możliwość dużej miniaturyzacji. Obecnie większość kamer opartych jest właśnie o przetworniki CMOS.
Przetworniki CCD (Charged Coupled Device), zawierają w swej strukturze kondensatory, które magazynują energię elektryczną powstałą w skutek oświetlenia elementów fotoelektrycznych. Energia ta jest zliczana przez układ elektroniczny, a jej ilość odpowiada natężeniu światła. Pobrane dane z każdego piksela są obrabiane i w ten sposób powstaje obraz telewizyjny. Przetworniki CCD cechują się bardzo wysoką czułością oraz bardzo dobrą jakością uzyskiwanego obrazu. Lepiej też znoszą szybkie zmiany oświetlenia.
Dlaczego kamera nie współpracuje z oświetlaczem podczerwieni?
Taka kamera posiada zamontowany na stałe filtr podczerwieni, którego zadaniem jest powstrzymanie światła podczerwonego padającego na przetwornik kamery. Wbrew pozorom jest to filtr, który niesie korzyść, ponieważ światło podczerwone padając na przetwornik powodowałoby pogorszenie (przekłamanie) kolorów w obrazie.
Jeśli w projektowanym systemie przewidziano użycie oświetlaczy podczerwieni, należy zastosować kamery z tzw. mechanicznie przesuwanym filtrem podczerwieni. W ciągu dnia filtr jest zamknięty i nie przepuszcza światła podczerwonego, natomiast w przypadku ściemnienia się, filtr automatycznie się przesuwa i umożliwia obserwację otoczenia z użyciem oświetlacza podczerwieni IR.
Co oznacza tryb pracy dzień / noc w kamerach?
Kamera posiada zdolność do automatycznego przełączenia się pomiędzy trybami kolor / czarno-biały. Funkcja D/N (dzień/noc) bada natężenie światła i w momencie przekroczenia pewnej granicy, kamera przełącza się w tryb czarno-biały, który jest dokładniejszy w nocy. Kamery bez trybu D/N nie mają możliwości przełączenia się w tryb czarno-biały a przez to nie są w stanie zwiększyć czułości w nocy.
Jak podłączyć kilka kamer IP do rejestratora IP NVR?
Rejestratory kamer sieciowych (rejestratory IP / NVR) nie posiadają klasycznych wejść BNC na kamery analogowe. Najczęściej posiadają jedno złącze sieciowe RJ-45 do przechwytywania obrazu z takich kamer. Jak zatem podłączyć kilka kamer IP pod jedno gniazdo RJ45 w rejestratorze? Oczywiście fizycznie nie jest to możliwe, należy po prostu zastosować switch sieciowy. Dobrze by było, aby taki switch był urządzeniem obsługującym PoE (zasilanie po skrętce) oraz posiadał interfejsy 1 Gb.
Nie da się ukryć, że sprawne montowanie i konfiguracja systemów telewizji przemysłowej opartych na urządzeniach IP jest możliwe tylko wtedy, kiedy rozumie się zagadnienia związane z tematyką sieci komputerowych. Takie systemy można porównać do klasycznych sieci komputerowych, gdzie kamery IP stanowią komputery w sieci, a rejestrator NVR jest serwerem sieciowym.
Zasilanie typu PoE w kamerach IP. Do czego służy?
Obecnie większość kamer IP oprócz tradycyjnego zasilania napięciem stałym 12V, posiada możliwość zasilania urządzenia poprzez tzw. PoE (Power over Ethernet, standard IEEE 802.3af ). Oznacza to, że standardowa skrętka komputerowa, oprócz transmisji danych, dostarcza zasilanie do urządzeń. Tym sposobem, aby podłączyć kamerę do sieci internetowej, wystarczy jeden kabel skrętka (nie ma potrzeby prowadzić osobno kabla sygnałowego i kabla zasilającego). Należy pamiętać o tym, że urządzenia sieciowe takie jak np. switche muszą być przystosowane do obsługi PoE.
Mam centralę DT3. Sygnalizator cały czas wyje i mruga mimo tego, że czuwanie centrali jest wyłączone. Co jest nie tak?
Przyczyną takiego zachowania się centrali jest brak lub źle podłączona linia sabotażowa.
Należy sprawdzić wszystkie połączenia linii sabotażowej SAB. Jeżeli wszystko jest poprawnie połączone (w momencie zamknięcia wszystkich obudów linia sabotażowa stanowi obwód zamknięty) – centrala powinna pracować poprawnie.
Oczywiście sama centrala też musi być zamknięta.
Czy mikroprocesorowe centrale alarmowe trzeba programować z komputera?
Nie. Wszystkie systemy można zaprogramować z manipulatora. Natomiast użycie specjalnego przewodu do programowania i programu komputerowego ułatwia i znacznie przyspiesza to zadanie.
Czy do zakupionej centrali alarmowej dostanę program do jej programowania?
Tak. Do każdej zakupionej programowalnej centrali alarmowej klient otrzymuje program do jej konfiguracji i serwisowania. Program jest bezpłatny i można go również ściągnąć z sieci.
Czy do uruchomienia systemu alarmowego potrzebne są specjalistyczne przyrządy?
W zasadzie nie. Dobrze jednak jest mieć najprostszy miernik, za pomocą którego można zmierzyć napięcie lub ciągłość obwodu (zwykły multimetr). Potrzebny będzie komputer przenośny (laptop), na którym będą zainstalowane programy do konfiguracji central alarmowych.
Uruchomiłem system. Każde naruszenie czujki sygnalizuje dźwięki w klawiaturze. Dlaczego?
Domyślnie w systemie Integra jest włączona funkcja tzw. GONG. Naruszenie czujek powoduje generowanie dźwięków w manipulatorze. Jeśli instalator odpowiednio zaprogramował system, można wyłączyć (lub włączyć) tą funkcję, przytrzymując (ok. 3s) klawisz nr 8 na manipulatorze.
Instalator ma również możliwość globalnego wyłączenia gongu w manipulatorze (bez możliwości włączenia przez klienta). Tych ustawień dokonuje się w opcjach konfiguracyjnych manipulatora.
Jaki moduł GSM do mojego alarmu?
Większość sprzedawanych przez nas modułów GSM to moduły, które mogą pracować przy każdej centrali alarmowej. Są to moduły, których wyzwolenie następuje z wejść (podaniem lub zabraniem potencjału masy). Są jednak różnice w możliwościach tych modułów, dlatego w razie wątpliwości proponujemy kontakt z naszą kadrą. Doradzimy najbardziej odpowiedni moduł GSM do systemu.
Podłączyłem moduł GSM z kartą SIM w środku. Zanim zacząłem programować – karta została zablokowana.
Niektóre moduły GSM, po włączeniu zasilania próbują uzyskać dostęp do karty SIM. W przypadku modułów Satel, następują 3 próby wpisania domyślnego kodu PIN co 30 sekund. Jeśli nastąpią 3 błędne próby wpisania PIN, karta zostanie zablokowana. Aby ją odblokować należy przełożyć kartę do telefonu komórkowego i wprowadzić kod PUK.
Zalecamy, aby wstępna konfiguracja modułu GSM była dokonywana bez karty SIM w module. W pierwszej kolejności warto zaprogramować parametry pracy modułu (m.in. kod PIN), a później dopiero zainstalować kartę w module. Unikniemy przez to nieprzyjemnej blokady karty.
Kupiłem centralę Integra 128 WRL. Dlaczego nie dostałem transformatora?
Centrala Integra 128 WRL standardowo nie jest wyposażona w transformator zasilający. Polecamy zakup transformatora Satel TR 60. Jego otwory montażowe pasują do obudowy OPU-3P (która jest dokładana przy zakupie tej centrali).
Do czego służy styk TMP w centralach Satel Versa?
Jest to złącze dodatkowego obwodu antysabotażowego przeznaczonego do podłączenia np. stycznika od obudowy. Jeśli styku nie wykorzystujemy, należy go zewrzeć do masy (TMP-COM). Wejście pracuje jako NC (normalnie zamknięte). Nie ma możliwości jego programowego wyłączenia.
Dlaczego warto montować sygnalizator wewnętrzny?
Obecnie budowane obiekty posiadają dobrą izolację akustyczną. Stosowanie sygnalizatora tylko zewnętrznego może być niewystarczające, aby wewnątrz usłyszeć działającą syrenę. Sytuacja ma szczególne znaczenie wtedy, gdy w systemie istnieją również czujki np. czadu. Dobrze jest, kiedy domownik może być skutecznie powiadomiony o ewentualnym zagrożeniu.
Wewnętrzny sygnalizator stwarza również warunki, w których dokonywanie kradzieży staje się utrudnione (zbyt duże natężenie dźwięku).
Czy piloty należące do odbiornika RE-2K współpracują z odbiornikiem RX-2K?
Tak. Obecnie wszystkie produkowane przez firmę Satel piloty (oprócz APT-100 ABAX) współpracują ze wszystkimi odbiornikami Satel.
Z ilu cyfr powinno składać się hasło w systemie alarmowym?
Hasło w systemach Satel powinno mieć 4-8 cyfr. Norma PN-EN 50131-1 dla stopnia 2 (Grade 2) mówi, że hasło musi składać się z minimum 5 cyfr.
Dlaczego w instalacji alarmowej nie powinno używać się kabla typu skrętka?
Porada ta dotyczy głównie central alarmowych Satel. Kabel typu „skrętka komputerowa” ma charakterystyczne właściwości i jest dedykowany do transmisji sygnałów różnicowych (np. sieć ethernet lub RS-485). W przypadku central Satel, magistralę komunikacyjną zbudowano w oparciu o dwa sygnały: sygnał zegarowy CLK oraz sygnał daty DTA.
Nie jest to transmisja różnicowa. Kabel skrętka nie jest więc idealnym medium do tego typu transmisji. Jeśli już na obiekcie jest zainstalowana skrętka, należy pamiętać, że sygnały CLK i DTA powinny być puszczone w osobnych parach (jedną parą nie powinien lecieć sygnał zegarowy i sygnał daty). W przypadku czujek i sygnalizatorów, nie ma większego znaczenia, czy instalator użyje kabla typu skrętka czy kabla prostego (typu YTDY).
Ze względów ekonomicznych oraz uwzględniając wygodę pracy, sugerujemy stosować dedykowany kabel do instalacji alarmowych – kabel YTDY 6×0,5mm lub YTDY 8×0,5mm. Jeśli Twój instalator instaluje okablowanie, zwróć uwagę, jakich kabli używa.
Czy centrala CA-5 może powiadamiać o alarmie za pomocą linii telefonicznej?
Tak. Centrala CA-5 posiada wbudowany dialer telefoniczny, który jest dedykowany do pracy ze stacjami monitorującymi (głównie agencje ochrony). Odpowiednia konfiguracja centrali pozwala jednak na utworzenie powiadomienia na max. 2 numery telefonów. Wykorzystuje się tutaj format transmisji Ademco Slow – bez potwierdzeń.
Czy centrala alarmowa może sterować bramą garażową?
Tak. Szczególnie centrale alarmowe Versa oraz Integra umożliwiają sterowanie otwieraniem / zamykaniem automatyki bramowej / garażowej. Najczęściej należy zastosować przekaźnik elektromagnetyczny (np. AWZ510, AWZ514, RM85), który będzie pośredniczył pomiędzy centralą alarmową a centralą automatyki bramowej.
To, jakie będą możliwości sterowania zależy od zastosowanej centrali alarmowej i jej wyposażenia w dodatkowe urządzenia. Np. stosując centralę alarmową Integra oraz moduł sieciowy ETHM-1 Plus, możliwe będzie zdalne sterowanie bramą z telefonu komórkowego lub komputera.
Co to jest 2EOL/NC?
Podłączenie 2EOL/NC to jedna z kilku możliwości podłączenia czujki do centrali alarmowej. Taka konfiguracja wymaga zamontowania w czujce dwóch rezystorów (oporników). Czujkę podłączamy wtedy pod jedno wejście centrali. Czujka w takiej konfiguracji rozróżnia 3 stany: normalny – naruszenie – sabotaż.
Czasami zamiast określenia 2EOL/NC można spotkać się z nazwami DEOL (Dual EOL), podwójny EOL, podwójny parametr. Samo określenie EOL oznacza „End of Line„, czyli „koniec linii”. Rezystory końca linii montujemy zawsze wewnątrz obudowy czujki.
Chcę zamontować system z 7 czujkami ruchu. Jaką centralę wybrać? CA-10 czy Versa 10?
Zdecydowanie polecamy wybór centrali Versa 10. Dlaczego? Powodów jest kilka. Przede wszystkim centrala Versa 10 razem z manipulatorem LCD jest nowoczesna, bardziej funkcjonalna i na dodatek tańsza. Należy również pamiętać, że docelowo seria central CA (czyli CA-5, CA-6 i CA-10) będzie wycofana z produkcji.
Dodatkowym atutem przemawiającym na korzyść centrali Versa jest to, że tą centralę można znacznie rozbudować o kolejne wejścia na czujki, moduły kart zbliżeniowych, moduły do zdalnego zarządzania (TCP/IP) itp. Ponadto centrale z rodziny Satel VERSA uzyskały 2 stopień wg normy PN-EN 50131-1. Centrala CA-10 nie posiada żadnego stopnia wg tej normy.
Dlaczego organizujecie szkolenia z SATEL-a w małych grupach?
Organizowanie szkoleń technicznych w małych grupach jest celowe. W grupie 8-osobowej jesteśmy w stanie poświęcić odpowiednio dużo czasu dla każdego uczestnika. Dzięki temu prowadzący jest w stanie podejść do każdego stanowiska i udzielić indywidualnych porad instalatorowi. Po kilku latach szkoleń widzimy, że kameralne grupy są najbardziej efektywne – szczególnie dla Was.
Dlaczego moduł GPRS-T1 nie chce współpracować ze starszą centralą CA-10?
Brak współpracy urządzeń jest widoczny tylko w przypadku, kiedy mowa o formacie transmisji Contact ID i wersji poniżej 4.3 centrali CA-10. Dopiero od wersji centrali 4.3 pojawiła się możliwość ustawienia kodów Contact ID. W innym przypadku, instalator może ustawić w centrali i module GPRS-T1 format Ademco Express. Nowe centrale CA-10 (jak również centrale CA-5,CA-6, Versa, Integra) współpracują w pełni z modułem GPRS-T1.
Chciałbym załączać i wyłączać alarm wysyłając SMS. Czy jest to możliwe z użyciem modułu GPRS-T4 i centrali SATEL VERSA?
Tak, konfiguracja takiego funkcjonalności jest możliwa. Istnieje kilka możliwości realizacji. Jedną z opcji jest podłączenie dwóch wyjść modułu GSM (np. O1 i O2) do dwóch wejść centrali alarmowej (np. Z1 i Z2).
Wyjścia w module GSM oprogramować odpowiednio „Zalacz” i „Wylacz” z czasem działania 1s. Następnie w centrali alarmowej trzeba oprogramować wejścia.
Z1 ustawiamy jako „NO” oraz typ „Załącz czuwanie”, natomiast „Z2” jako typ „Wyłącz czuwanie”. Dodatkowo można zaznaczyć opcję „Kasowanie alarmu” dla wejścia Z2.
Jaki kabel użyć do manipulatora INT-TSI?
Zasada układania okablowania nie uległa zmianie. Wciąż podstawowym kablem jest kabel prosty (np. typ YTDY 6×0,5mm lub 8×0,5mm), czyli kabel identyczny jak do czujek i sygnalizatorów. Warto jednak zwrócić uwagę, że manipulatory INT-TSI posiadają gniazdo RJ-45. Służy ono do przyłączenia urządzenia do sieci ethernet. Urządzenie zyskuje wtedy wiele dodatkowych korzyści (podgląd z kamer IP, docelowo zdalna konfiguracja itp.). W związku z powyższym, rekomendujemy układanie dodatkowego kabla typu „skrętka” w miejsce, gdzie będzie instalowany potencjalny manipulator do obsługi systemu alarmowego.
Nawet, jeśli na dzień dzisiejszy nie jest planowany zakup nowoczesnego manipulatora INT-TSI, wcześniejsze ułożenie dodatkowej skrętki przygotuje nas na ewentualny zakup urządzenia w przyszłości. Proponujemy więc układanie dwóch kabli: YTDY oraz skrętki komputerowej.
Co to są karty SIM telemetryczne?
Jest to specyficzny rodzaj kart SIM, które przeznaczone są głównie do transmisji danych. Karta wygląda identycznie jak klasyczna karta SIM. Takie karty oferuje praktycznie większość operatorów komórkowych. Karty te mogą być stosowane w systemach alarmowych do transmisji danych GPRS (np. do stacji monitorujących).
Karty SIM telemetryczne pracują również w systemach M2M. Kanałem komunikacyjnym GSM przesyłane są wszelkiego rodzaju informacje np. dane pomiarowe urządzeń elektronicznych.
Chciałbym rozpocząć zawodowo montowanie alarmów – czy szkolicie instalatorów?
Świetnie Pan trafił! Nasza firma specjalizuje się w szkoleniach technicznych dotyczących systemów zabezpieczeń oraz automatyki do bram.
Od 2009 roku organizujemy cykliczne szkolenia – warsztaty dla bieżących oraz przyszłych instalatorów. W zależności od tematyki i stopnia trudności proponujemy następujące szkolenia:
- Podstawy systemów alarmowych – centrala SATEL CA-10
- Podstawy systemów alarmowych – centrale SATEL VERSA 5/10/15
- Zaawansowane systemy alarmowe – SATEL INTEGRA 24/32/64/128
- Bezprzewodowe systemy alarmowe SATEL ABAX
- Podstawy telewizji przemysłowej CCTV
- Telewizja przemysłowa CCTV IP
- Podstawy systemów KD ROGER
- Szkolenie z zakresu montażu automatyki do bram Nice
Aby zapisać się na szkolenie wystarczy wejść na stronę szkolenia alarmy lub szkolenia napędy Nice. Istnieje również możliwość zorganizowania szkolenia indywidualnego lub w grupach zorganizowanych.
Zapytaj specjalistę
Nie znalazłeś informacji która Cię interesuje? Napisz o tym do nas!